Har du fripassagerare med hem från sportlovet?

Vägglössen i svenska hem fortsätter att öka och i nästan alla fall kommer de hem i resväskan. Sanering kan vara både besvärligt och kostsamt, så tänk på att se över ditt försäkringsskydd inför utlandsresan. Försäkringsbolaget Moderna ger några enkla tips om hur du minimerar risken att ta med vägglöss hem från sportlovsresan.

Under den senaste treårsperioden har antalet anmälningar om vägglöss ökat med 104 %, och det är vårt ökade utlandsresande som är förklaringen. Inför sportlovsresorna finns det några enkla råd att följa för att undvika lusangrepp.

Ska man resa till sydligare breddgrader på sportlovet rekommenderar vi att man är noga med sin packning och tittar igenom madrassen på hotellrummet. Resväskan ska inte läggas under sängen eller på golvet, utan placeras högt och en bit bort ifrån sängen, säger Torbjörn Annerfors, produktchef på Moderna.

Under 2009 rapporterades omkring 1000 fall av vägglöss, 2010 var siffran uppe i 2200 fall och förra året (2012) hade siffran ökat till 4523 fall, enligt statistisk från Modernas samarbetspartner Nomor, som är en av Sveriges största aktörer inom skadedjursbekämpning. Det är framför allt i samband med utlandsresor som man får med sig vägglössen hem, och kostnaden för den enskilde husägaren kan bli stor.

I en vanlig villa- eller fritidshusförsäkring ingår oftast bara sanering av själva byggnaden, medan sanering av exempelvis sovrumsmöbler och annat lösöre kräver att man tecknat ett särskilt tilläggsskydd. Det kan röra sig om åtskilliga tusenlappar om man tvingas slänga stora delar av möblemanget, säger Torbjörn Annerfors.

Bor man i lägenhet ska man istället kontakta sin hyresvärd eller bostadsrättsföreningen som ska ansvara för saneringen.

Så undviker du att få med dig vägglöss hem från semestern:

• När du checkar in på hotellrummet, titta efter de klassiska svarta prickarna på eller under sängramen som vägglössen lämnar efter sig. Använd gärna förstoringsglas.
  • Låt kläderna ligga kvar i väskan under hela semestern istället för att hänga upp dem i hotellgarderoberna.
  • Placera resväskan högt på hotellrummet, gärna på en enkel slät stol där inga vägglöss kan gömma sig.
  • Om du upptäcker små svarta fläckar av spillning eller ser en lus på rummet, be genast om att få byta rum. Se till att du inte tar med kläderna eller väskan in i nästa rum innan du rengjort dem ordentligt, annars flyttar du bara med dig problemet.
  • Om du vill vara extra noggrann, packa gärna i tätförslutande plastpåsar. Vägglössen kan inte ta sig igenom plast så lägg även använda kläder under resan i påsar.
  • Ta aldrig in väskan i sovrummet när du kommer hem och tvätta om möjligt alla kläder i 60 grader och torktumla. Det du inte kan tvätta lägger du i en plastpåse i frysen i tre dygn.
  • Om ditt hus blir drabbat: Kontakta ditt försäkringsbolag så snabbt som möjligt, lössen sprider sig snabbt och saneringen kan bli svår om det gått lång tid.

Om vägglusen:

Vägglusen är en skinnbagge stor som ett linfrö som har levt tillsammans med människan sedan urminnes tider. Men efter att ha varit i stort sett utdöda sedan andra världskriget, då DDT och vätecyanid användes mot alla skadeinsekter och mänskliga parasiter, står vi återigen ansikte mot ansikte med vägglössen. Första larmrapporterna om återintåget av vägglöss kom från stora turiststäder som New York och London runt 2001. Vägglusen finns framförallt i Mellan- och Sydeuropa samt Asien och andra exotiska länder.

I Sverige genomfördes förra året totalt 15 000 saneringar och vi ser bara början på denna uppgång. Uppgången beror på att ökas motståndskraft har utvecklats mot dagens insektsmedel. Vägglöss överlever idag upp till 400 000 gånger högre koncentration av gift än för 70 år sedan. Dessutom har vi ökat vårt resande, och vi inte vet hur en vägglus ser ut eller vad vi ska leta efter.

Tydliga tecken på att du fått med dig vägglöss hem från semestern:

• Bett uppstår på kroppen.
  • Du hittar levande eller döda vägglöss i ditt bagage.

Källa: Nomor

Torbjörn Annerfors, produktchef Moderna Försäkringar