Nu lanseras Sveriges första bilförsäkring där du betalar som du kör

Nu lanseras Moderna Smart - Sveriges första bilförsäkring där du betalar som du kör. Försäkringen är kopplad till en mobilapp som du aktiverar när du kör och med hjälp av mobil teknik analyseras ditt körbeteende. Ett lugnt och säkert körbeteende ger dig rabatt på din försäkringspremie.

- Det finns en grupp försäkringstagare som är ansvarsfulla i trafiken och kör säkert och dessa vill vi premiera. Dessutom tror vi att de kunder som använder appen kommer att bli mer uppmärksamma på sitt körbeteende och därigenom bli uppmuntrade till en lugn och mjuk körstil. Detta kommer att gynna trafiksäkerheten samtidigt som det är roligt och innovativt för kunden, säger Torbjörn Annerfors, ansvarig för strategi och innovation på Moderna Försäkringar.

Försäkringen Moderna Smart är kopplad till en mobilapp som du aktiverar när du kör och med hjälp av GPS-teknik och gyro-information analyseras ditt körbeteende. Efter varje resa får du feedback baserat på ditt körbeteende och genom en samlad bedömning över tid översätts detta till en rabatt på din bilförsäkring. Ett säkert körbeteende ger högre rabatt, upp till 15 procent, och du kan aldrig bli straffad för ett dåligt körbeteende.

Vanligt utomlands

Tekniken med individuellt prissatta bilförsäkringar är vanliga i England, Italien och i USA där begrepp som telematics och UBI används. Nu finns försäkringsformen även i Sverige.

– Att betala som man kör är redan verklighet i andra länder, och vi ser att det fungerar. Kan vi på ett innovativt sätt få Sveriges bilförare att köra mer säkert samtidigt som de kan påverka sin premie så uppnår vi vår målsättning att erbjuda ett mervärde till kunden, något som många gånger saknas inom försäkringsbranschen, säger Torbjörn Annerfors.

Över hälften är positiva till att mäta sin körning

Amerikanska och finska undersökningar visar att drygt en fjärdedel kan tänka sig att mäta sitt körande och att ytterligare en dryg fjärdedel kan tänka sig att mäta om de får tillräckligt stor rabatt på sin bilförsäkring. Unga personer är mer positiva än äldre.

– Att hälften av de tillfrågade kan tänka sig att mäta sin körning är såklart mycket positivt. Men det är viktigt att komma ihåg att kunden alltid väljer själv när mätningen ska ske. Moderna Smart ska vara rolig att använda och driva trafiksäkerhetsutvecklingen framåt, säger Torbjörn Annerfors.

Testa ditt körbeteende utan försäkring

Mobilappen som analyserar ditt körbeteende är gratis att ladda ner via AppStore och Google Play och kan användas även utan att du tecknar en försäkring. Läs mer om Moderna Smart på modernasmart.se

För mer information, vänligen kontakta:
Torbjörn Annerfors, Ansvarig för Moderna Smart
E-post: torbjorn.annerfors@modernaforsakringar.se