Per Fornander blir ny chef för Trygs svenska filial Moderna Försäkringar

Den nordiska försäkringskoncernen Tryg har utsett Per Fornander till ny chef för Trygs svenska filial Moderna Försäkringar. Per Fornander tillträder befattningen den 1 februari och efterträder Lars Nordstrand som går i pension den 1 april 2011.

Per Fornander kommer närmast från Codan/Trygg-Hansa där han varit divisionschef för Trygg-Hansa Företag. Dessförinnan var han VD för Gjensidige i Sverige under fyra år. Tidigare befattningar inbegriper divisionschef för Privat- och Företagsförsäkringar inom Trygg-Hansa, VD i Aktsam samt VD och divisionschef i Holmia.

-  Det är glädjande att kunna utse Per Fornander till ny chef för vår svenska verksamhet, han är en stark och uppskattad ledare med gedigen försäkringserfarenhet. Per är rätt person för att driva Modernas fortsatta tillväxt på privat- och företagsmarknaden i Sverige, säger Kjerstin Fyllingen, koncerndirektör i Tryg.

-  Moderna har många duktiga och drivna medarbetare och en imponerande historia som utmanare på den svenska försäkringsmarknaden. Jag ser mycket fram emot utmaningen att få vara med och vidareutveckla Moderna som en del av en nordisk organisation, säger Per Fornander.

Lars Nordstrand kvarstår som Sverigechef till dess att Per Fornander tillträder den 1 februari.

Kjerstin Fyllingen, koncerndirektör Tryg

E-post: maria.dahllof@modernaforsakringar.se