Svenskarna minst märkeslojala vid bilköp

Personbilsförsäljningen går för högvarv i Sverige. Enligt en färsk undersökning som försäkringsbolaget Moderna tagit fram är svenskarna de minst märkeslojala bilköparna och danskarna de mest miljömedvetna.

Försäkringsbolaget Moderna har frågat den nordiska befolkningen vilka val de skulle göra om de skulle köpa en ny bil idag. Undersökningen* visar att svenskarna i en nordisk jämförelse är de minst märkeslojala bilköparna. 28 procent av svenskarna skulle köpa en bil av samma märke som tidigare jämfört med 37 procent av danskarna som är de mest märkeslojala bilköparna.

I undersökningen framgår att var tionde nordbo planerar att köpa bil i vår eller sommar och att majoriteten väljer att vända sig till begagnatmarknaden för bilköp. Att välja en fabriksny bil är vanligast bland danskarna, där 39 procent skulle välja att köpa en fabriksny bil jämfört med 24 procent bland svenskarna.

Danskarna väljer miljöklassad bil

Undersökningen visar att danskarna är de mest miljömedvetna bilköparna i Norden. 45 procent av danskarna skulle välja att köpa en miljöklassad bil. För svenskarna är samma siffra 33 procent och för finländarna och norrmännen 31 respektive 27 procent.

Var tionde svensk planerar att köpa ny bil i vår eller sommar

I Modernas undersökning uppger 12 procent av svenskarna att de planerar att köpa en bil i vår eller sommar. Flera svenska bilköpare planerar att jämföra olika försäkringsalternativ och de uppger att innehållet i försäkringen är viktigare än priset.

Boende i norra Sverige är mer märkeslojala och mindre miljömedvetna

I Modernas undersökning framgår det att de som bor i norra Sverige skiljer sig från riksgenomsnittet avseende märkeslojalitet och miljömedvetenhet vid bilköp. I norra Sverige uppger var femte person att de skulle välja en miljöklassad bil och fyra av tio skulle välja samma bilmärke som tidigare. För riksgenomsnittet är samma siffra var tredje person respektive tre av tio. Mest miljömedvetna och minst märkeslojala är Stockholmarna.

- Det är bra att det är innehållet i försäkringen, och inte bara priset, som är vägledande när svenskarna väljer bilförsäkring. Bland annat bör man fundera igenom vilken självrisknivå man vill ha, eftersom det också påverkar prisbilden, säger Örjan Backlund, skadechef motorskador på Moderna.

Tel: 073 – 626 88 86
E-post: maria.dahllof@modernaforsakringar.se